Transport

Vi rekommenderar boots och eventuellt ett tunt täcke vid transport. Vi har sett alltför många hästar som blir irriterade och skrämda av sina långa transportskydd. De kan då istället orsaka skador om hästen börja trampa av sig skyddet. Det blir dessutom varmt i transporten eftersom hästens puls går upp till samma nivå som när den joggar när den parerar i transporten. Hästen alstrar då en stor mängd värme och fukt. Därför är det viktigt att ha så tunt täcke som möjligt och ordentligt med luftintag öppna i transporten. Hästar är ej känsliga för drag. De har däremot känsliga luftvägar och dålig luft i transporten ökar risken kraftigt för Transportsjuka, som är en allvarlig sjukdom.

Vid längre transporter är det viktigt att hästen kan sänka huvudet för att förebygga mot denna tråkiga sjukdom.

Vi har genom åren sett många exempel på att hästar som varit oroliga vid transport blivit lugnare när de får åka utan långa transportskydd och täcke.

Nästa tips med transport är att döva hästens öron. Hästar är ett flyktdjur och har en extremt god hörsel. För en häst som är ovan att åka transport blir alla nya ljud ett stort stressmoment. Vänj hästen med att ha antingen bomullsbollar i öronen, en tjock öronhuva eller både och om det behövs. Träna hästen att ha detta hemma några gånger innan den ska transporteras. Vi har genom åren sett många hästar som blivit lugnare i transporten när inkommande ljud dämpas.

Viktigt är också att transporten är tillräckligt rymlig. Stora hästar behöver stor plats för att åka bekvämt.

Träna hästen att åka korta sträckor i början. Det finns receptfritt lugnande: Equanimity som kan provas om hästen är orolig.